johannabestabilling

Alla inlägg under januari 2011

Av Johanna B - 10 januari 2011 10:33

Man får njuta så länge det varar. Imorgon är det skola och jag känner bara BLÄ inför det. Aja, idag ska man slappa och försöka skriva på huset. Najs!! Jag villjag nya glasögon fast helst vill jag inte ha några glasögon alls. Mm,, men ska skriva på huset nu pussungar.

  


  

Av Johanna B - 10 januari 2011 10:28

Ja, eh... Jag har typ inget favorit ställe direkt. Men jag tycker om att vara i min säng hihih, nöjesparker och lite sådant.


  

Av Johanna B - 9 januari 2011 22:47

Hejsan hoppsan!!


Idag gick man på bio med mamma och Casper. Vi skulle se Marmaduke men det fanns inga platser kvar så vi såg på megamind. Den var faktiskt bra. När jag kom hem slappa jag. Snart börjar skolan och jag måste skriva mer på huset. Men jag vill inte haha.Nu ska jag läsa bloggar och lite annat. så puss på er!!

  


  

Av Johanna B - 9 januari 2011 22:23

min bästa vän älskas mest på  dan hahah

när jag borstar tänderna slarvar jag... ganska mycket :/

när jag lagar mat blir det DÅLIGt

jag är rädd för dig, nej men läs lite längre ner så får ni se

den värsta känslan venne

den bästa känslan får jag när jag e kär

jag är bäst på att stöka ned i mitt rum

jag är sämst på
att sjunga

jag lyssnar på tv:n just nu

jag pratar MYCKET och oftast snabbt speciellt när jag e speedad

jag tycker om godis mohahah

kärlek är bäst.

i somras var jag flum som jag e nu hahaha

när jag vill tänka tänker jag

när jag bakar så brukar det mest bli kladdkaka, för det är enkelt och gott.

just nu tänker jag på filmen jag ser på

idag har jag gått på bio

ikväll ska jag göra det jag gör nu

imorgon kommer jag vara trött

min mobiltelefon har jag tröttnat på haha men jag tröttnar snabbt på saker

när jag vaknar på morgonen vill jag alltid sova en stund till ;)

om jag var ett djur skulle jag vara en bortskämd vovve

  

Läsnörd är jag!!


  

Av Johanna B - 9 januari 2011 22:14

Kapitel 7

Festen


”måndag: Det var den dagen som Victoria flytta in, då fyllde jag också år. Vi skulle ha födelsedagskalas och inflyttningsfest på fredagen. Jag gick i skolan som vanligt sedan skulle jag hem så skulle jag, Victoria och Savannah – som tjatat om att får hjälpa till – planera in för festen. Vi kom med massa idéer, jag tyckte vi kunde ha fjortis-tema, Victoria tyckte att vi kunde ha vampyr-tema och Savannah tyckte vi kunde ha Hollywood-tema med en röd matta utomhus också. Efter många diskussioner så valde vi Savannahs idé om Hollywood-tema. Vi skulle ha en röd matta, strålkastare och ett stor bord med små plock. På små plocket skulle det vara vin, läsk, bål, öl, snittar, tomatknappar, sushi, räkceviche och lite sådant, vi bestämde också att alla killar skulle ha kostym och alla flickor skulle ha klänning.

Sedan frågade Savannah: ’Ska vi gå och köpa klänningar på torsdag?’

’Mamma vill säkert följa med’, sa jag.

’Åk ni jag har en klänning redan’ svarade Victoria och sedan gick hon och hämtade en vacker eldröd klänning. På överdelen var det lite rynkig men ändå slät, nederdelen var lite rufsig men det så nästan ut som blommor.

’Den är jätte fin’, utbrast jag och Savannah samtidigt.


’MAMMA’, skrek jag när jag kom hem.

’Jag är i köket gumman’ ropade hon tillbaka.  

’Följer du med mig och Savannah och shoppar klänningar på torsdag?’

’Visst, hart ni bestämt vad man ska ha på sig?’

’Ja, alla pojkar/män ska ha kostym och alla flickor/damer ska ha klänning.’

’Okej, men då får pappa ta med grabbarna och handla. Får Heather följa med?’

’Ja såklart.’

’Ska inte Victoria med?

’Nej hon hade redan en fin klänning.’


Tisdag: Idag samlades vi hos Savannah igen efter skolan. Idag beställde vi allt. Vi beställde alla dekorationer och maten. Vi skulle ha 10 olika maträtter eller vad man säger. Drickan skulle vi köpa när vi köpte klänningar. Victoria hade skrivit ner en vin sort hon ville att vi skulle köpa. Som maträtter till självplocket beställde vi snittar, tomatknappar, sushi, räkceviche, fetaostsnurror, ost- och baconskruvar, taleggioost med fikonmarmelad, honungs- och citronrostade nötter, crostini med getost och crostini med svamptapenad. Vi skulle hämta beställningen på torsdag den med.

’Det tar två dagar innan vi får sakerna, så det blir på torsdag. Jag kan ta emot dem och ställa dem i källaren.’ Sa Victoria.

’Det blir jätte bra, men ska ni äta här?’ svarade Savannah.

’Inte jag för jag ska träffa någon, så jag måste gå nu. Hejdå’.

’Hejdå, du da Alice?’

’Hejdå, jag äter gärna här jag ska bara springa och säga det till mamma.”

”Vem är det hon ska träffa????????” frågade Sarah.

”Ta det lugnt så får du veta.” Svarade jag.


Onsdag: Idag fanns det typ inget att fixa förutom vi skulle ringa och beställa tårta och bakelser. Vi skulle just beställa två tårtor men då kom Silla in och sa att Charlie var nästan helt frisk. Hennes smilgropar var jätte stora större än dem någonsin vart när jag sett henne.

’Det kan vi också festa för’, sa Savannah entusiastisk. ’Vill han ha någon tårta?’

’Det vill han säkert men fixa det ni han blir säkert glad för att någon firare den.’ Sa Silla.

’Det blir perfekt’, lovade Savannah. Nu skulle vi fixa tre tårtor. På min skulle det vara Tom och Jerry och vit bakgrund. Så skulle det stå Alice 15 och det var som en vanlig prinsesstårta annars. På Charlies skulle det en chokladtårta med rosa rosar och bruna blad och en rund marsipan bit där det står grattis Charlie nu är du snart frisk. Sist men inte minst på Victorias tårta så var det en vanlig prinsesstårta som såg ut som en champagne flaska och var formad som en.

’Jag ska hem och äta nu’, sa jag och Victoria i en mun.

’Okej, men Victoria kom ihåg att beställningarna kommer i morgon så hämtar vi resten i Port Angeles.’

’Jadå’, sa Victoria precis innan dörren stängdes.


Torsdag: Efter skolan var det hem så skulle jag, Heather, Savannah och mamma. När vi var i Port Angeles så gick vi in i den enda klänningsaffären. Savannah såg direkt en klänning hon älskade. Den var rosa utan band, den övre delen var fylld med paljetter och underdelen var volang-aktig. Klänningen var inte så lång, när hon testade den så tog den slut ungefär vid mitten av låren. Hon var fast besluten att det var den hon skulle ha. Det var då jag såg den, den hängde bredvid provrummet den var sååå underbar, den bara skrek KÖP mig!! Den var vinröd utan axelband, den gick nästan ner till mina knän. Det satt ett svart band på den så jag tog den och gick till provrummet. Jag älskade den, men den var så dyr så jag visste inte om jag skulle får köpa den. Den kostade 1200kr, men jag frågade mamma och hon sa ja men bara för att det var till min födelsedag.  Vi hade bara varit i Port Angeles i typ 10 minuter men både jag och Savannah hade valt klänning. Men för Heather och mamma var det svårt att bestämma. Efter en och en halv timme med provandet av klänningar – med Savannah som ivrigt hjälper till – hittade Heather en klänning. Hon var pojkig som jag, det här var första gången jag burit en klänning på flera år. Men till slut hittade hon en bra klänning ändå. En var rosa och ganska lång, den var prickig och underdelen var det stora volanger på.  Och vid midjan var det ett svart band. Den var verkligen jätte gullig. Sedan efter en halv timme och massa provande av klänningar så hittade mamma rätt. Det var en gameldagsvit med massa paljetter men på olika ställen. Den hade ett tjockt bad med paljetter på. Mamma var nästan helt säker på att hon ville ha den och när Savannah – som har koll på allt skvaller och så – berättade att hon sätt Taylor Swift burit en sådan på en gala så hade mamma verkligen bestämt sig, då hade alla bestämt sig så vi bestämde oss för att köpa drickan. Först gick vi till en mataffär för att köp läsken och grejerna till bålen när vi gjort det så gick till en affär där dem sålde viner och sådant. Då gick Savannah och mamma in och köpte.


När dem kom ut så kom jag på att vi glömde att fråga Silla om hon ville med och handla men då berättade mamma att hon frågat Silla men hon hade haft en klänning.


Sedan när vi kom hem gick jag och Savannah till Victoria med drickan och tårtorna. Så tog hon dem för hon skulle gå ner med dem till källaren efter hon ätit, så då gick vi hem.

Fredag: Då var det upp och till skolan. Tur att vi slutade tidigt för jag och Savannah skulle göra i ordning festen med Victoria och efter det skulle jag och Savannah göra oss i ordning. Så jag gick till skolan och när jag kom hem så ställde vi upp bord, mat och dricka. Precis innan vi skulle gå in och göra i ordning oss la vi ut den röda mattan. När vi skulle gör i ordning oss så satte vi på oss våra klänningar och sedan skulle Savannah fixa min frisyr. Hon frågade vad jag ville ha då tog jag fram en bild på Kristen Stewart – som är med i the Twilight Saga – där hade hon lite rufsigt och en snedbena. Då blev Savannah lite sur och mumlade något om ingen utmaning och att Kristen borde ha mer utmanande frisyrer. Men hon gjorde som jag bad henne om. Sedan skulle hon göra en på sig själv då fick jag komma på en men den måste vara utmanande så jag gick till datorn och sökte på Love Story Taylor Swift för där hade hon jätte fin frisyr och utmanande. Så gick jag tillbaka till Savannah och gav henne bilden och då blev hon lite gladare. Så då började hon med att locka håret och medan hon gjorde det gick jag runt lite i deras lägenhet och såg ett rum jag inte vart inne i förr så jag gick in dit försiktigt. Och när jag kom in tände jag ljuset, det var då jag såg det. Ett helt rum med Taylor Swift saker, det förklarade hennes glad blick. Jag trodde det bara var för att det var en utmanande frisyr men det var också för att det var Taylor Swift frisyr, jag gick tillbaka till rummet där Savannah satt hon hade precis fått upp alla lockar till en boll så nu saknades bara ett band som hon satte i håret. Hon märkte inte att jag kommit in för än jag sa:

’Snyggt!’

’Jag vet’, svarade hon helt överlyckligt.

’Varför har du ljugit?’

’Om vad?’ Hon såg frågande ut.

’Du säger att du hatar Taylor Swift men du älskar ju henne.’

’Hur vet du det? Oj, jag menade… hur vet du det?’

’Jag hittade ett rum som det fanns massa Taylor Swift saker i och jag antog att det inte var Jacobs.’

’Okej då, men från början hatade jag henne men sedan förändrades allt som du sa och jag hatar att ha fel så att.’

’Haha okej.’ Svarade jag med humor i rösten. ’Men ska du sminka oss nu?’

’Okej.’ Sa hon med lättad röst. ’Hur vill du att jag ska sminka dig?’ Sedan stönade när jag började ta fram en bild på Kristen. På pappret stod det hur hon sminkade sig så då tog Savannah pappret och började läsa och när hon gjorde det satte hon igång. Jag såg verkligen ut som Kristen för vi är väldigt lika i allmänhet och när Savannah sminkat mig så skulle hon sminka sig själv.  Så hon bad mig hämta något bra smink tips från internet och jag och Kristen är ju lika och Taylor Swift och Savannah är rätt lika dem med så jag sökte på Taylor Swift sminktips. Då hittade jag vilka produkter och så hon brukade använda så jag skrev ut det. Så gick jag med lappen till Savannah och hon blev jätte glad när hon såg att jag hade tagit tips på något hon brukade sminka sig med.


När hon sminkat klart sig så skulle vi fixa det allra sista med Victoria innan festen började och precis när vi skulle gå ut så kom John in.

’Oj, vad snygga ni är.’ Sa han.

’Ja det är vi och du skynda dig att bli klar för om en kvart börjar festen.’ Svarade Savannah ursinnigt när hon såg att han hade ett par jogging byxor och en urtvättad t-shirt. Jag kunde försvara John och säga att det var snyggt och att jag ville ha på mig det också. Men då skulle Savannah blivit helt rasande och antagligen skrikit att varför inte slita sönder den röda mattan och förstöra hela festen. Hon var så dramatisk av sig så jag lät bli.

’Jaja gumman jag kommer i tid’ Sa John med lugn röst. Jag förstod inte att hon kunde vara så lugn med en ursinnig Savannah för jag hade varit skräckslagen. Det såg ut som hon skulle sprängas. Men för att hon inte skulle det så drog jag med henne mot Victorias lägenhet. Så knackade vi på och hörde någon säga jag ”kommer” och så hörde man fotsteg och dörren öppnades. Där stod en eldröd Victoria, det såg ut som hon brann. Hennes hår, hennes klänning och hennes sminkning var helt eldröda så nu fick man veta vad hennes favorit färg var. Jag tittade på Savannah och såg hennes mun vara helt öppen och det är definitivt inte likt henne. Sedan stammade hon:

’Du är urtjusig.’

’Tack ni är också riktigt fina.’ Sa hon med sarkasm i rösten ’Skulle vi vara utklädda till någon?’

’Nej’ sa Savannah lite försiktigt och tittade på sig själv.

’Nähä för du liknar Taylor Swift och du Kristen Stewart tror jag dem heter.’ Sa hon och pekade på mig.

’Jaha, aja. Men har du grejerna här?’

’Ja, John hjälpte mig bära upp dem från källaren .’

’Såklart att det var John’, muttrade hon för sig själv. Vi tog en varsin låda och bar ner. Sedan la vi och satte upp dem sista sakerna.


Vi blev klara femminuter innan festen börjat men redan då kom det folk ingående. Först kom Charlie och Silla. Charlie hade en svart smoking och en vit skjorta och en grå fluga med svarta prickar, Silla hade en ganska lång känning med en volang längst ner och längst ner på armarna. På volangerna var det blommor. Det fanns ett blommigt skärp i midjan och själva känningen var brun prickig. Dem passade jätte bra ihop. Sedan kom John med en likadan smoking som Charlie fast en grå och med en slips istället för fluga. På slipsen svarta och guldiga ränder, runt om v ar det vitt. När hon kommit fram till Savannah så fräste hon till honom:

’Det där skulle du inte ha på dig.’ Man hörde att hon fortfarande var arg för att han hjälpt Victoria – Savannah var en svartsjuk tjej och när hon blev det så var det inte skojj – men man såg att John hade hanterat hennes ilska förr.

’Jag vet men jag tyckte det var snyggare’, sa han lite högre och långsamt. Sedan kom min familj och James. Pappa, Tim, Jim och James hade lika kläder som Charlie Sedan skulle jag ta foton på alla par på röda mattan. Först kom Charlie och Silla sedan kom mamma och pappa sedan kom Heather med Jim och Tim – Det såg sååå gulligt ut – sedan kom Victoria och James, sist kom Savannah och John. När jag stod och titta igenom bilderna så kom Savannah och tog kameran och peka framåt. Och där stod han, Brook från min engelska klass. Jag har varit kär i honom sedan trean. Han är jätte söt och han är med dem ’coola’ så jag har aldrig vågat prata med honom. Och nu stod han där, jag tittade på Savannah och hon gjorde tecken till mig att jag skulle gå och prata med honom. Så jag gick långsamt och lite blygt fram till honom.

’Hej’, sa han med en lite blyg röst.

’Hej, vad gör du här?’

’Din kompis Savannah bjöd hit mig’, medan han sa det pekade han åt Savannahs håll. Hon låtsades att hon inte tittade.

’Jaha’, var det ända jag kom på.

’Jag såg att du var den ändå som inte hade någon att gå in och bli fotad med. Så du och jag kanske kan. Om du vill asså.’

’Eh… ja gärna’, jag lät lite för ivrig märkte jag så jag fick rätta mig lite. ’Jag det kan vi.’ När vi skulle gå dit såg jag att alla hade stått och tittat på oss. Jag kände själv att jag rodnade så att jag såg ut som en röd tomat. Men vi gick på röda mattan och Savannah tog ett kort. Sedan blev det middag och vi hade ett av långt bord. 6 på varje sida och en på ena kanten. Savannah hade såklart föreslagit bordsplaceringen. Längst ner på ena sidan satt Brook, bredvid honom satt Savannah, sedan satt John sedan satt Heather, sedan James och sedan Victoria. På andra sidan längst ner satt Tim, sedan mamma, sedan Jim, sedan pappa, sedan Silla och sedan Charlie. På kanten högst upp satt jag. Så vi satt och åt. Savannah och Brook pratade mycket. Jag satt mest för mig själv och åt. Efter vi ätit så skulle jag öppna mina födelsedagspresenter, Victoria öppna sina inflyttningspresenter och Charlie öppna sina grattis till at du blivit frisk presenter. Jag hade fått alla förutom en present av min familj. Jag fick en Twilight affisch av min familj, en sommarklänning av Savannah och Jacob, en vampyr tröja av Victoria, ett objekt till min systemkamera av Charlie och Silla och så fick jag ett presentkort på klänningsbutiken i Port Angeles av James – vilket förvånade mig för ingen i huset hade någonsin fått en födelsedagspresent av honom. Victoria fick ett par röda gardiner av oss, en röd klänning av Savannah och Jacob, en lampa av Silla och Charlie och ett godis hjärta av James. Charlie fick en bok av oss, en bok av Savannah och Jacob – man kan nästan tro att han också skulle få en klänning -, en dator av Silla – för att han skulle ha något att göra – på den var också James och Victoria med. Sedan efter vi öppnat presenter så kunde man dansa. Då såg jag att Jacob och Savannah stod och prata och Jacob pekade på mig. Så gick han till mig när dem pratat klart.

’Tycker du om klänningen?’ Frågade han mig när jag kommit fram.

´Ja’, sa jag men jag antog att han hörde att jag ljög för jag var usel på det.

’Visst, du jag visste att du inte skulle gilla den så att här.’ Medan han sa det gav han mig två biobiljetter. ’Du kan ta med honom.’ Sa han och nickade åt Brooks håll.

’Okej, tack Jacob och tacka Savannah också.’

’Det ska jag’, sa han.

’Hej…’, sa en röst som jag väl kände igen.  Så jag vände mig om och jag hade rätt där stod Brook och tittade lite på mig.

’Hej’, svarade jag.

’Du kom’, sa han och drog mig åt skogen. När vi kommit precis innan vi kommit in i skogen stannade han ’Jag tyckte min present var lite töntig så jag vågade inte ge den när dem andra tittade på.’

 Åh… det var perfekt han hade säkert köpt en docka eller så för han tycker jag verkar vara en sådan person.

’Här’, sa han lite blygt när jag inte sa något och sträckte fram ett lite paket till mig. Jag tog emot det och öppnade det.

’Den är helt underbar’, sa jag med förvåning i rösten. Det var en silvrig medaljong på den stod det mitt namn fint ingraverat. När jag öppnade den fanns det en bild på honom i den.

’Tycker du? Jag tänkte att du kunde sätta in en bild på dig sen.’ Försökte han lite försiktigt.

’Visst’, sa jag lite för ivrigt så jag försökte igen, ’det blir jätte bra.’ Lyckades jag rätta mig sedan.

’Okej… ska vi dansa?’

’Visst.’


Efter alla dansat ett tag så skulle vi fika och då sjöng alla för mig. Och sedan började vi äta. Alla tårtor och bakelser var goda. När alla ätit klart så fortsatte vi dansa.


Kl.02.00 så gick alla och la sig och Brook gick hem.

’Hejdå jag tror att jag måste gå nu.’ Sa Brook när alla började gå in.

’Okej hejdå’, medan jag sa det ville jag SÅÅ gärna att Brook skulle kyssa mig.

’Vi syns på måndag’, sa han och sen gav han mig en kyss. ’Jag kommer sakna dig.’

’Ja det gör vi’, jag kände att jag rodnade, ’och jag dig.’ Provade jag lite osäkert.

’Bra.’ Sa han och log och sedan började han gå.

När han gått utom syn håll så kom någon bakifrån och sa: ’Visst gick det bra.’ Jag kände direkt igen Savannahs röst.

’Ja fest blev väldigt bra.’

’Jag menade inte festen dummer, du och Brook.’

’Förresten’, började jag för att byta samtals ämne, ’hur visste du att jag gillar Brook?’

’När du sov hos mig råka jag läsa din dagbok’, för första gången på flera år rodnade Savannah.

”Vänta lite här, är du och Brook fortfarande tillsammans?”  Sa Sarah som inte lagt sig i på länge.

”Ja faktiskt.”

”Det är därför du avfärdar alla killar i skolan? Till och med dem hetaste?”

”Ja, men kan vi fortsätta nu?”

”Visst jag bara undra.”

”Så när jag fick veta det gav jag Savannah en rejäl utskällning så gick jag hem och la mig.”


  

Av Johanna B - 9 januari 2011 21:48

Megamind!!

Regissör: Tom McGrath


Handling: Megamind är den mest briljante superskurk som världen någonsin skådat - och den mest misslyckade. Genom åren har han försökt att erövra Metro City på varje tänkbart sätt. Varje försök har misslyckats kapitalt på grund av den bemantlade superhjälten Metro Man, som verkat oövervinnelig ända tills den dag dåMegamind faktiskt dödar honom i ilskan över att ännu en ondskefull plan misslyckats. Plötsligt har Megamind inget syfte. En superskurk utan superhjälte.... Han inser snart att detta med att uppnå sitt livs mål var det värsta som någonsin kunnat hända honom. Megamind bestämmer sig för att det enda sättet för honom att ta sig ur eländet är att skapa en ny hjältemotståndare; Titan, som är både större, bättre och starkare än vad Metro Man någonsin var. Det dröjer dock inte länge förrän Titan inser att det är mycket roligare att vara ond än att vara god... Dessutom visar det sig att Titan inte nöjer sig med att erövra världen, han vill förstöra den också. Plötsligt måste Megamind bestämma sig: kan han besegra sin egen djävulska skapelse? Kan världens smartaste person för en gångs skulle göra det smartaste valet? Kan det ondskefulla geniet bli den osannolike hjälten i sin egen historia?


Vad tycker jag: Den var bra animerad. Den var en bra film det blev sorligt några gånger men någor roligt kom alltid in i det sorilga men jag grät faktiskt till den. Den får 8/10 av mig.

  


  

Av Johanna B - 9 januari 2011 20:58

Ja mina rädslor, det är för småkryp oh storkryp. Haha så roligt (not). Men ja, att jag ska förlora en vän. Det är de jag e rädd för. Jag kom på en till... att the twilight saga ska upphöra och dem tar bort ALLT som har med the twilight saga att gör inklusive skådespelarna.

rolig haha 8)  

den här är fin =)

  

rolig hihi :)


  

Av Johanna B - 8 januari 2011 22:05

Barbie och Pegasus förtrolling

Handling: Prinsessan Annika lever ett bekymmerslöst liv. Hon älskar att gå på fest och att pka skridskor. Men varför är hennes föräldrar så överbeskyddande? Jo, det visar sig att hon har en äldre syster som blivit förvandlad till en pegasus av en ondskefull troll karl när hon vägrade gifta sig med honom. Nu är kungen och drottningen rädda att han ska ge sig på prinsessan Annika. Och mycket riktigt, när hon vägrar att gifta sig med honom förvandlar han dem och hela staden till stenstatyer.

Vad tycker jag? Den var faktiskt ganska bra men dt var tråkigt att dem gjort allt för overkligt. Dem kunde göra det lite verkligare även om det är en barnfilm. Den får 6/10 av mig. Jag rekommenderar den till sånna som gillar animerade barn filmer eller till sånna som har riktigt tråkigt.

 

 
    

Översätt

Sök i bloggen

Presentation


Jag heter Johanna och är 13 år. På min blogg bloggar jag om allt mellan himmel och jord. Jag gillar läsa, rida, va med kompisar och mm. Jag ÄLSKAR the Twilight Saga och Dimitri Belikov.

bloggsvar

Omröstning

Vad är roligast att göra på datan??
 Blogga
 Spela spel
 Läsa bloggar
 Se på film
 Bilddagboken.se
 Facebook
 Twitter
 Annat

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

7 besvarade frågor

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards